Rozvodová sada: Systém, ktorý udržiava všetky vnútorné pohyblivé časti motora v synchronizácii

Moderným strojom a zariadeniam dodáva silu elektrická energia, ktorá sa považuje pre budúcnosť našej planéty za lepšie riešenie. Avšak, bez kvalitnej rozvodovej sady by vášmu autu, presnejšie jeho motoru nepomohol ani ten najlepší ekologický pohon. Rozvodový remeň sa stará o to, aby všetko v motore fungovalo hladko, čím vás udrží v bezpečí na každej ceste.

Aj táto dôležitá časť auta sa ale môže časom pokaziť, preto je dobré venovať jej pravidelnú pozornosť vo forme kontroly a prípadnej výmeny. Ak teda vlastníte auto a potrebujete, aby vám prinášalo potrebný komfort, mali by ste pochopiť, ako rozvodová sada funguje a kedy ju opraviť alebo vymeniť.

Čo je to rozvodová sada a rozvodový remeň?

Predstavte si rozvodový remeň ako reťaz na bicykli pre vaše vozidlo, ktorá udržiava všetky vnútorné pohyblivé časti motora v dokonalej synchronizácii.

Rozvodový remeň, ktorý je základnou súčasťou dôležitej rozvodovej sady auta, môže byť gumený s tvrdými zubami, ktoré sú vzájomne prepojené s ozubenými kolesami kľukového hriadeľa a vačkových hriadeľov, čím sa synchronizuje ich vzájomný pohyb a zaisťuje, že sacie a výfukové ventily motora sa otvárajú a zatvárajú v čase s piestami. Ak kľukový hriadeľ a vačkové hriadele nefungujú súčasne, vozidlo nebude fungovať správne.

Ak sa sacie ventily otvoria príliš skoro, môže do spaľovacej komory motora prúdiť príliš veľa zmesi paliva a vzduchu, čo vedie k zlému spaľovaniu a strate výkonu. Spaľovacia komora navyše stratí tlak a spôsobí stratu výkonu. Ak sú komponenty motora veľmi nesynchronizované, môžu sa navzájom poškodiť, čo bude mať za následok nákladné opravy.

7 znakov, že je čas na výmenu sady

Samotná porucha a možné poškodenie rozvodovej sady na seba neupozorňuje žiadnymi varovnými signálmi. Určité možné indikátory blížiacej sa poruchy tu ale sú a môžu vám napovedať, že sa blíži porucha. Patrí medzi ne:

  • Znížený výkon motora
  • Prehrievanie
  • Vibrovanie alebo trasenie
  • Problém so štartovaním vozidla
  • Pišťanie alebo drhnutie z pásov
  • Tikajúci zvuk vychádzajúci z motora
  • Vytekajúci olej

Na možný problém s rozvodovou sadou, ktorú si v prípade potreby môžete zaobstarať aj online, vás môže upozorniť tiež kontrolka motora na palubnej doske. Rozvodový remeň alebo celú sadu sa tiež oplatí vymieňať v kilometrových intervaloch, ktoré odporúča výrobca vozidla. Zvyčajne je to od 90 000 do 210 000 km, závisí tiež od modelu auta a jeho výrobcu. V prípade časového rozmedzia môže byť potrebná výmena rozvodovej sady po 5 až 10 rokoch. Odporúčaný interval pre vaše konkrétne vozidlo nájdete aj v návode na obsluhu vášho auta.

Pretože je rozvodový remeň vyrobený z gumy, časom sa opotrebuje a nakoniec sa zlomí. Keď sa rozbije, motor prestane bežať alebo komponenty nebudú synchronizované, čo poškodí motor. Ak takýto rozvodový remeň nevymeníte v odporúčanom čase, môžete skončiť s totálnym zlyhaním motora, zlomenými alebo ohnutými ventilmi, poškodením hlavy alebo vačkového hriadeľa valcov a poškodením piestu a steny valca. Určite to teda neriskujte a poistite si svoje letné výlety dobrým stavom rozvodovej sady. 

Publikované: 31. 05. 2023

Kategória: Zaujímavosti a tipy

Autor: Adéla Brázová